Ученички парламент
Шта је ученички парламент?
Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.
Због чега је значајно постојање ученичких парламената?
- Због тога што гарантује основне слободе ученика, кроз остваривање права на слободу говора, изражавања, слободу удруживања, слободу изражавања сопственог мишљења.
- Ученички парламент омогућава лични развој ученика.
- Пружа могућност колективног одлучивања кроз ученичке парламенте и доприноси побољшању атмосфере и живота у школи.
- Ученички парламент доприноси развоју колективног односа и изградњу партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директорима и органима школе.
- Ученички парламент је место које омогућава сарадњу, уважавање различитих аргументација и ставова.
- Ученички парламент подразумева усвајање демократског знања и вредности, кроз прихватање различитости.
- Ученички парламент омогућава развој демократске културе.
- Ученички парламент омогућава бољу комуникацију и подстиче доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране.
Зашто је битно да ученици буду укључени у процес одлучивања кроз ученичке парламенте:
- Зато што ученици најбоље разумеју своје потребе.
- Зато што најбоље препознају своје проблеме и проблеме својих вршњака те у том смислу могу да омогуће школи да им што боље изађе у сусрет.
- Зато што ученички парламент пружа могућност учешћа свих ученика без обзира на расну, верску, националну, имовинску или полну припадност.
- Зато што се кроз ученички парламент лакше чује глас свих група и подгрупа у школи било да су у питању избеглице, интерно расељена лица, мањинске групе или лица са сметњама у развоју.
- Зато што млади треба да учествују у процесу одлучивања, јер на тај начин јачају своје самопоуздање и постају одговорне личности.
- Зато што ће се школске одлуке боље и спремније реализовати.
- Зато што се развија демократско друштво и праведније уређује школски живот.
- Зато што се тако побољшава однос и сарадња између ученика и наставника, васпитача или стручних сарадника.
- Зато што то утиче на њихову бољу информисаност.
- Зато што на тај начин они могу да подстакну активније учешће родитеља у школском животу.
- Зато што са својим идејама могу да покрену и реализују пројекте у сарадњи са органима школе.
- Зато што могу да покрену питања значајна за ученике у локалној заједници.
План рада Ученичког парламента и вршњачког тима
АКТИВНОСТИ | НОСИОЦИ АКТИВНОСТИ | НАЧИН РЕАЛИЗАЦИЈЕ | ВРЕМЕ РЕАЛИЗАЦИЈЕ |
-Упознавање ученика са организацијом рада и кодексом понашања, -Избор руководства Ученичког парламента, – Усвајање плана рада Ученичког парламента, – Избор ученика-представника Ученичког парламента за учешће у раду Школског одбора. -Предлагање чланова Ученичког парламента за учешће у раду Стручног актива за развојно планирање. – Избор ученика -представника Ученичког парламента за учешће у раду Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања, – Избор ученика-представника Ученичког парламента за учешће у раду Тима за заштиту животне средине, – Избор ученика -представника Ученичког парламента за учешће у раду Тима за међупредметне компетенције и предузетништво, -Упознавање чланова ученичког парламента са планом рада превентивних и интервентних активности Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања, и занемаривања – Давање предлога за Мото школе | -координатори -одељенске статрешине -ученици -координатор Тима за злостављање и занемаривање | -састанак -дискусија -предлози -договор | СЕПТЕМБАР |
-Обележавање Дечје недеље -Обележавање Светског дана здраве хране -Проблеми средине – расизам, дискриминација -Промовисање добрих примера из школског живота – Радионица (пп служба) | -координатори, -чланови Парламента -Црвени крст -наставник биологије -учитељица – педагог – психолог | -дискусија -радионице -предавање | ОКТОБАР |
– Организовање прославе дана школе – Обележавање Светског дана деце – Развијање свести о последицама употреба дрога и других психоактивних супстанци. | -координатори, -чланови Парламента -наставница српског језика -учитељица -наставник биологије | -радионице -предавање -промоција | НОВЕМБАР |
-Обележавање 1.децембра, Светског дана борбе против СИДЕ -Обележавање Међународног дана људских права -Употреба интернета(предности и мане) -Врсте насиља(предавање) – Радионица (пп служба) | -кординатори -чланови Парламента –здравствени радник, -учитељица, -Црвени крст, -наставник биологије -наставник српског јез./грађанског васпитања – психолог | -предавање -радионице -израда плаката -едукација | ДЕЦЕМБАР |
-Обележавање Савиндана -Предлог за добитника Светосавске награде | -кординатори -чланови Парламента | -предлагање -договор -учествовање | ЈАНУАР |
Преглед активности у првом полугодишту -Обележавање Дана матарњег језика – Култура – Бонтон – креативна радионица – Радионица (пп служба) | -кординатори – чланови Парламента -наставник српског језика – педагог – психолог | -предлагање -излагање -израда плаката -презентација | ФЕБРУАР |
-Обележавање Светског дана воде -Еколошка акција – сређивање школског дворишта | -кординатори -чланови Парламента -учитељица -наставник биологије наставник српског јез. -наставница географије | -предавање -израда плаката -презентација | МАРТ |
-Обележавање Светског дана књиге -Обележавање Светског дана здравља -Обележавање Дана планете Земље – Радионица (пп служба) | -кординатори -чланови Парламента -учитељица -наставник биологије – педагог – психолог | -израда плаката -угледни час | АПРИЛ |
-Радионице – Болести зависности -Најбољи ученици осмог разреда и предлози за ђака генерације -Обележавање дана против трговине људима | -ординатори -чланови Парламента -учитељица -наставник биологије наставници | -излагање -дискусија -радионица | МАЈ |
Координатори рада Ученичког парламента и Вршњачког тима су: наставник верске наставе Марко Јоргић и наставник српског језика и књижевности Бојана Кошанин.